Година спілкування
«Привіт! Я - конфлікт»
Підготувала
соціальний педагог
Погребенна Наталія Іванівна
-2017-
Година спілкування «Привіт! Я – конфлікт»
Мета: визначити, що таке конфлікт; виявити рівень конфліктності в учнів; формувати уміння поважати особисте «Я» кожної людини, конфліктну компетентність учнів, здатність до толерантної поведінки.
Конфлікти – це норма життя.
Якщо у вашому житті немає конфліктів,
перевірте, чи є у вас пульс.
Ч.Ліксон
Жити – значить мати проблеми.
Вирішувати їх – значить рости інтелектуально.
Дж. П. Гілфорд, психолог
І. Вступне слово.
Відомий французький письменник А. де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю у світі. Спілкування людей досить складний і тонкий процес. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо у ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнати, попередити, розв’язати? Про все це ми поговоримо зараз.
Конфлікт – це проблема досить серйозна. Існує навіть наука, яка називається конфліктологія. Що ж таке конфлікт?
ІІ. «Мозковий штурм»
Робота в групах: «Конфлікт – це…»
Презентація своєї позиції
Підсумок. Конфлікт – це сутичка окремих людей чи груп, які виражають різні, а часом і протилежні цілі, інтереси і погляди.
Для виникнення конфлікту необхідна конфліктна ситуація. Хоча не кожна конфліктна ситуація веде до конфлікту. Повинен бути інцидент – збіг обставин, який є приводом для початку безпосередньої сутички сторін. Конфліктна ситуація – це сигнал про те, що виникла проблема.
ІІІ. «Айсберг»
Уявіть, що ви пливете на крижині у Льодовитому океані. І раптом бачите попереду величезний айсберг, який насувається на вас.
– Як ви почуваєтеся? (На лівому боці дошки записуються висловлені почуття).
– А тепер скажіть, як ви почуваєтеся, коли знаходитесь у конфлікті? (На правому боці дошки записуються висловлені почуття).
– Чи можна щось змінити у цих двох ситуаціях: на крижині в океані і в конфлікті?
- Чи були ви коли-небудь учасниками якогось конфлікту?
- Коли і де найчастіше у вас виникали конфлікти?
- Хто більше винен у конфлікті?
- Час минув. Конфлікт вичерпався. Що ви відчуваєте, коли згадуєте про якийсь конфлікт?
Конфлікти – це необхідне явище нашого життя. Якщо вони є, значить виконують якість важливі функції у житті людини і суспільства. Причому ці функції можуть бути як позитивними, так і негативними.
ІІІ. Формула конфлікту
Конфлікт складається з : проблеми, учасників, конфліктної ситуації, інциденту.
Існує такий термін «конфліктна особистість». Яку особистість, на вашу думку, можна назвати конфліктною? Як би ви визначили її риси характеру?
У такої особистості є:
- Бажання домінувати за будь-яких обставин.
- бажання бути занадто принциповим (псевдопринциповість).
- надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях
- Поганий настрій, роздратованість
- Несправедлива оцінка вчинків і дій інших
Вам подобається спілкуватися з конфліктними особистостями? Чому?
Якщо ти прагнеш чогось досягти у житті, ніколи не витрачай часу на сварки, які псують настрій. Єдиний спосіб виграти в суперечці – уникнути її.
ІV. Тест «Самооцінка поводження у конфліктній ситуації» (Додаток)
V. Емоції. Керування емоціями.
Під час конфлікту людина перебуває в стані емоційного збудження. Які емоції супроводжують конфлікт? (Гнів, злість, роздратування, розчарування)
Вчені виявили, що жодна конфліктна ситуація не проходить для організму безслідно.
Емоційний стан людини регулює насамперед нервова система. У свою чергу емоції впливають на стан і функціонування внутрішніх органів. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі, прагнення помститися – усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя. Негативні емоції спричиняють зрушення у серцево-судинній системі. Вони нерідко супроводжуються завмиранням серця, болем або неприємними відчуттями у ньому, підвищенням артеріального тиску.
Як же вийти зі стану, який виник під впливом негативних емоцій? Насамперед треба навчитися контролювати настрій. Якщо він зіпсувався, спробуйте знайти причини цього. Якщо не вдається розібратися у напруженій ситуації і знайти вихід з неї, допомогти може універсальний засіб – фізична праця, рух, погулянка або цілющий вплив природи, улюблена музика.
Способи подолання конфліктів і вихід з них
- Спробуйте висловити проблему, що лежить в основі конфлікту, однією фразою, тобто чітко сформулюйте, через що стався конфлікт.
- Визначте основних учасників конфлікту, тобто тих, хто був утягнений в конфліктну ситуацію.
- Визначте проблемні точки, тобто безпосередню причину конфлікту.
- Визначте точки зору обох конфліктуючих сторін на дану проблему, тобто з’ясуйте, чого домагаються конфліктуючі сторони.
- Спільними зусиллями знайдіть шляхи виходу з конфліктної ситуації.
VІ. Практичні рекомендації
Щоб зробити правильні висновки з конфліктних ситуацій, запам’ятайте кілька порад.
- Подумайте, який урок ви можете винести з конфлікту і яку користь можна отримати з цього сумного досвіду.
- Не дозволяйте негативному життєвому досвіду збити себе зі шляху.
- Визначте свою власну позицію і спирайтесь на неї, не допускайте впливу на неї інших людей.
- Не давайте конфлікту підірвати віру до самого себе і знизити самооцінку.
- Пам’ятайте: конфлікти – лише незначна частина вашого життя.
- Позбудьтеся негативних емоцій, які залишилися після конфлікту: навчіться прощати самого себе; перечекайте, поки зникнуть пов’язані з конфліктом почуття; усвідомте, що інші можуть не так критично оцінювати вас і те, що трапилося, ніж ви самі.
- Уникайте людей, які засуджують вас, прагніть спілкуватися з доброзичливими людьми.
- Не витрачайте занадто багато сил, щоб переконати скептиків, або на спілкування з тими, хто не хоче вас слухати.
- Будьте готові до спілкування з тими, у кого, на вашу думку, залишився неприємний осад після конфлікту.
Тест «Самооцінка поводження у конфліктній ситуації»
Інструкція. Прочитайте уважно твердження. Поставте відповідний бал у бланку відповідей. Відповідайте швидко, не задумуючись. Якщо ви часто поводитесь саме так, як ідеться в твердженні, поставте собі 3 бали, інколи – 2 бали, рідко – 1 бал.
Як ви зазвичай поводитеся в конфліктній ситуації?
- Погрожую або б’юся.
- Намагаюся прийняти точку зору опонента і рахуватися з нею як із власною.
- Шукаю компроміси.
- Припускаю, що не правий, навіть коли не можу повірити в це остаточно.
- Уникаю опонента.
- Прагну будь-що домогтися свого.
- Намагаюся з’ясувати з чим згодний, а з чим – категорично ні.
- Іду на компроміс.
- Здаюся.
- Змінюю тему.
- Наполягаю на своєму доти, доки не доможуся свого.
- Намагаюся знайти джерело конфлікту і зрозуміти, з чого все почалося.
- Трохи поступаюся, підштовхуючи таким чином до поступок іншу сторону.
- Пропоную мир.
- Намагаюся перетворити все на жарт.
Бланк відповідей
1
|
6
|
11
|
Тип «А»
|
2
|
7
|
12
|
Тип «Б»
|
3
|
8
|
13
|
Тип «В»
|
4
|
9
|
14
|
Тип «Г»
|
5
|
10
|
15
|
Тип «Д»
|
Обробка результатів. Підрахуйте кількість балів у кожному горизонтальному ряді. Так сума балів під номерами 1, 6, 11 – це тип «А» і т.п. Де найбільше балів, той тип і переважає.
«А» - «жорсткий стиль розв’язання суперечок». Людина до останнього наполягає на своєму, обстоюючи свою позицію. Будь-що прагне виграти і вважає, що завжди права.
«Б» - «демократичний стиль». Людина дотримується думки, що завжди можна домовитися. Під час суперечок намагається запропонувати альтернативу, шукає рішення, яке б задовольнило обидві сторони.
«В» - «компромісний стиль». Людина з самого початку згодна на компроміс.
«Г» - «м’який стиль». Свого опонента ці люди «знищують» добротою. Охоче пристають до точки зору опонента, відмовляючись від своєї.
«Д» - «уникаючий стиль». Кредо такої людини – «вчасно піти». Ці люди намагаються не загострювати ситуації, не доводити конфлікт до відкритого зіткнення.
Література
- Виховна система школи / Упоряд. В.В.Григораш. – Х.: Вид. група «Основа», 2006.
- Мочаліна Н. Педагогічний конфлікт: практика психологічної допомоги // Психолог. – 2007. – № 45. – С. 7 – 11.
- Туріщева Л.В. Класні години. 7 – 11 класи. Психологія в практиці класного керівника. – Х.: Вид. група «Основа», 2008.
|